Vermeldenswaardige externe activiteiten

Activiteitenkalender update dd 27 februari 2024

Nieuwe activiteiten worden aangegeven met een *

18 februari 2023 - 5 januari 2025

De Terrorist: plek van troost voor verzetsfamilies

De komende jaren wordt in het Fries Verzetsmuseum - onderdeel van het Fries Museum - het verhaal verteld achter De Terrorist, het vakantiehuis op Ameland waar nabestaanden van verzetsslachtoffers na de Tweede Wereldoorlog even aan hun zorgen konden ontsnappen.

Tientallen foto's en een gastenboek herinneren aan dit bijzondere vakantieoord. Achter de ogenschijnlijk vrolijke kiekjes gaan tragische verhalen schuil van weduwen, kinderen en ouders van verzetsslachtoffers, maar ook gezinnen die nog compleet zijn, maar psychisch of fysiek erg hebben geleden onder de oorlog. Hoop en verdriet wisselen elkaar af: er wordt gespeeld, gegeten en genoten van het strand, maar zodra de kinderen naar bed zijn gebracht is het gemis van de mannen voelbaar en worden herinneringen opgehaald aan de bezettingstijd.

Fries Museum

Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden

10 oktober 2023 - 10 maart 2024

Erwin Olaf

Erwin Olaf is onlosmakelijk verbonden met het Groninger Museum. Om hem te eren en herinneren - de fotograaf overleed op 20 september op 64-jarige leeftijd - is in de collectietentoonstelling een ruimte ingericht met een selectie van 11 foto's uit de grote verzameling foto's van Erwin Olaf die het Groninger Museum bezit. Je vindt er foto's uit de series Blacks (1990), After Rodin (2016) en Chessmen (1987-1988).

Groninger Museum
Museumeiland 1
9711 ME Groninge

6 mei 2023 - 5 mei 2024

Fryslân van boven

Siebe Swart

Fryslân is continu in beweging. Vanaf de grond is dat niet altijd zichtbaar, maar als je de provincie van bovenaf bekijkt, valt op hoe heden en verleden patronen nalaten in het landschap. De fototentoonstelling Fryslân van boven legt deze sporen bloot.

Fries Museum

Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden

*3 februari 2024 - 5 mei 2024

85x Rondsje met ut hondsje

De expositie is een weergave van 4 jaren honden en hun baasje fotograferen door Jeannette Wouthuis op allerlei plekken in Harlingen.

Hannemahuis
Voorstraat 56
8861 BM Harlingen

*23 maart 2024 - 5 november 2024

America & Trump

In 2024 vinden de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaats. Forum Groningen markeert deze politieke strijd met een expositie van het werk van de Amerikaanse kunstenaar Andres Serrano, met een hoofdrol voor de presidentskandidaat waarop alle ogen gericht zijn: Donald Trump.

De expositie bestaat uit een samenstelling van drie werken van Andres Serrano, die voor het eerst samen te zien zijn.

-De fotoserie America (2001-2004)

-De multimedia-installatie The Game: All Things Trump (2018-2019)

-De film Insurrection (2022)

Forum Groningen
Nieuwe Markt 1
9712 KN Groninge

*30 maart 2024 - 5 mei 2024

Foto-expositie over kunstenaar Geurt van Dijk

Janny Wierenga

De bekende Bondsmentor laat haar werk over de kunstenaar Geurt van Dijk zien. Opening is 30 maart 15:00 in Dorpshuis 'Lutje Brussel', Oldenzijlsterweg 8, 9986 XM Oldenzijl. Inloop vanaf 14:45

De expositie is te zien in:

Nicolaaskerk,

Oldenzijlsterweg 4,

9986 XM Oldenzijl

www.jannywierenga.nl

*2juli 2024 - 26 september 2024

Ode aan Nederland

De tentoonstelling toont werk van Jimmy Nelson gebaseerd op zijn boek Between the Sea and the Sky. Het doel van de tentoonstelling is om de kunstwerken van de gemeenschappen hun rechtmatige thuis terug te geven en zo een gevoel van trots te kweken voor het behoud van Nederlands erfgoed. De Jimmy Nelson Foundation schenkt elk van de 20 gemeenschappen met één van de kunstwerken.

Museum Dokkum
Diepswal 27
9101 LA Dokkum

Fotowedstrijden