Vermeldenswaardige externe activiteiten

Activiteitenkalender update dd 1 oktober 2024

Nieuwe activiteiten worden aangegeven met een *

18 februari 2023 - 5 januari 2025

De Terrorist: plek van troost voor verzetsfamilies

De komende jaren wordt in het Fries Verzetsmuseum - onderdeel van het Fries Museum - het verhaal verteld achter De Terrorist, het vakantiehuis op Ameland waar nabestaanden van verzetsslachtoffers na de Tweede Wereldoorlog even aan hun zorgen konden ontsnappen.

Tientallen foto's en een gastenboek herinneren aan dit bijzondere vakantieoord. Achter de ogenschijnlijk vrolijke kiekjes gaan tragische verhalen schuil van weduwen, kinderen en ouders van verzetsslachtoffers, maar ook gezinnen die nog compleet zijn, maar psychisch of fysiek erg hebben geleden onder de oorlog. Hoop en verdriet wisselen elkaar af: er wordt gespeeld, gegeten en genoten van het strand, maar zodra de kinderen naar bed zijn gebracht is het gemis van de mannen voelbaar en worden herinneringen opgehaald aan de bezettingstijd.

Fries Museum

Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden

*13 september 2024 - eind december 2024

INZICHT exposeert drieluiken

INZICHT een collectief van drie van onze oud-leden ( Jolande vd Heuvel, Elly Reuter en Jeannet Zwols) exposeert v.a. 13 september a.s. tot eind van dit jaar creatieve drieluiken en eigen fotowerk in Buurthuis De Semmelstee in Groningen zuid. Semmelweisstraat 182.
Het buurthuis is van maandag tot en met vrijdag de gehele dag open, m.u.v. lunch en avondpauze. Zo tussen 9 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur en in de avond v.a. 19.00 uur. Kijk voor de zekerheid eerst even op de website: www.semmelstee.nl en dan het weekoverzicht.

Buurthuis De Semmelstee

Semmelweisstraat 182
9728 NN Groningen-zuid

23 maart 2024 - 5 november 2024

America & Trump

In 2024 vinden de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaats. Forum Groningen markeert deze politieke strijd met een expositie van het werk van de Amerikaanse kunstenaar Andres Serrano, met een hoofdrol voor de presidentskandidaat waarop alle ogen gericht zijn: Donald Trump.

De expositie bestaat uit een samenstelling van drie werken van Andres Serrano, die voor het eerst samen te zien zijn.

-De fotoserie America (2001-2004)

-De multimedia-installatie The Game: All Things Trump (2018-2019)

-De film Insurrection (2022)

Forum Groningen
Nieuwe Markt 1
9712 KN Groningen

*2 oktober 2024 - 27 oktober 2024

Autonoom

Marion Verwey

Een wand van meer dan 8 meter vult Marion Verwey met klassieke portretten met zijdezacht Rembrandt licht. In alle portretten is een verhaal te zien of een subtiele kwinkslag die de kijker doet glimlachen.  Naast portretfotografie verkende zij ook andere disciplines, waaronder conceptuele fotografie, oftewel foto’s met een boodschap. Een sociaal/maatschappelijk onderwerp dat op eigen en ludieke wijze in beeld is gebracht.

Met de serie VERPAKT 2.0 laat zij zien dat ook verpakkingsmateriaal goed is voor de zogenaamde ‘tweede’ ronde. De serie met de naam ‘Luxe of . . .’ is een aanklacht tegen menstruatie-armoede in Nederland. Diversiteit, creativiteit en toepassing van verschillende technieken van autonoom werk waar steeds de eigenheid van de fotograaf is te zien.

Fotogalerie Lichtzone Groningen
Oude Kijk in ‘t Jatstraat 36
Groningen

5 oktober 2024 - 16 november 2024

Werelds Wad

Marijke Talsma

Marijke Talsma is al haar hele leven sterk verbonden met de natuur. De natuur is haar geloof. Heerlijk buiten onder alle weersomstandigheden, eindeloos geïnspireerd en ontroerd raken. De natuur in al zijn facetten en altijd in beweging is voor haar een onuitputtelijke bron van creativiteit en geeft haar het gevoel van vrijheid en energie.
Fotografie is al lang haar grote passie. De techniek van de camera en de computer maken dit extra uitdagend. Met fotografie kun je oneindig spelen, op verschillende manieren iets laten zien. Zelfs iets wat onwerkelijk lijkt maar werkelijkheid is. Friesland heeft veel mooie en bijzondere plekken, een daarvan misschien wel de mooiste
is het Wad!

Dorpskerk Huizum

Huizum Dorp 67,