Fotobespreking

Rooster fotobesprekingen

Het clublid dat vooraan staat (zie agenda), is de initiatiefnemer. Ben je verhinderd, regel dan zelf een ruil met een bespreker van een andere groep. Stel de webmaster van deze ruil op de hoogte.

 

Lees vooraf de afspraken nog eens door en gebruik de handreiking.

Afspraken

De besprekers bepalen of alle foto's op de bespreekavond kunnen worden besproken. Als er erg veel foto's zijn ingeleverd kan er voor gekozen worden om van een clublid maar 1 of 2 foto's te presenteren. Zorg er in elk geval voor dat van alle leden die werk hebben ingeleverd minimaal één foto wordt besproken.

 

Ook kan een aantal foto's kort getoond worden met een enkel woord van toelichting. Uitgangspunt is dat de besprekers deze keuzes maken er van uitgaande dat de bespreekavond om 10 uur kan worden afgesloten.

 

De besprekers:

  1. maken bekend wanneer en bij wie de foto's kunnen worden ingeleverd
  2. bespreken vooraf samen de foto's
  3. zetten hun commentaar op een bespreekformulier
    (formulier op website beschikbaar; zelf afdrukken)
  4. bereiden de bespreking op de clubavond voor
  5. komen iets eerder en zetten de lichtbak klaar
  6. leggen de foto's op tafels voor een korte bezichtiging vooraf
  7. presenteren en leiden de bespreking:
    • een bespreker bespreekt de foto
    • korte discusie van de aanwezigen
    • de maker wordt uitgenodigd daarop te reageren
  8. kiezen 3 goede foto's die worden voorgedragen voor de foto van de maand (heb daarbij ook aandacht voor fotografen die zich goed hebben ontwikkeld)
  9. zorgen dat foto's weer terug komen bij de eigenaar

Foto's inleveren

  • bij voorkeur in passe partout
  • als je een passe partout gebruikt kies dan de buitenmaat karton 40 x 50 cm
    (andere maten zijn toegestaan; bij uitwisseling met de fotobond is 40 x 50 cm verplicht)
  • maximaal 3 foto's inleveren
    geef zo nodig met een nummer aan hoe graag je wilt dat een foto wordt besproken (nr. 1 als eerste, etc.)
  • een serie samenhangende foto's geldt als één foto